Vad vi erbjuder våra medlemmar

Vi vänder oss till dig som vill ha en trygg, säker och grundlig utbildning där du kan utveckla din ridning och lära dig att ta hand om hästen.

Vi har erfaren och utbildad personal, hästar som är anpassade för sin uppgift och ett väl utarbetat säkerhetsarbete som du snabbt introduceras i när du kommer till oss.

Vi vill att du ska känna att det är kul att tillbringa din fritid i stallet.

Vi är klubben där vi alltid hälsar på varandra och säger hej

Stenungsunds ridklubb vänder sig till alla med hästintresse, från nybörjare på lektion till dig som har eller planerar att skaffa egen häst. Vi erbjuder välridna och välutbildade hästar och ponnyer till våra medlemmar såväl inom dressyr som hoppning. Vi satsar på ridning som utvecklar ryttaren, med väl genomtänkta lektioner och vi har engagerade och kunniga ridlärare som får kontinuerlig vidareutbildning.

Du som planerar för eller har skaffat egen häst kan få råd av vår personal om det mesta, som t.ex. foder, hästskötsel eller annat som kan dyka upp i en hästägares vardag.

Vi har under lång tid prioriterat säkerheten kring hästarna såväl vid ridning som i övrig hantering. Det höga säkerhetstänket skall på ett naturligt sätt genomsyra allt vi gör. Stenungsunds ridklubb är kvalitetsmärkt som ”Säker hästverksamhet”, certifierad av Länsförsäkringar.

En viktig del i ansvaret för ridklubben är att ge möjligheter för våra barn och ungdomar att utvecklas på sin nivå och på sina villkor. Här ska man kunna få vänner och kunna ”hänga” efter skoltid och under lov. Medlemmarna har tillgång till kök och kan passa på att göra läxor i stallets café. Bussen stannar ett par minuter från klubben.

Ridklubben är självklart en miljö som är rök- och drogfri!

Ridklubben erbjuder stora möjligheter att utveckla ledarskap och ansvar, till exempel;

• Skötare av en ”egen” häst/ponny
  • Leda yngre ryttare på lektion
  • Stötta i stallet inför lektioner
  • Stallvärdinna/värd
  • Driva projekt
  • Sitta i styrelse

Och därigenom lära sig ansvarstagande och samarbete med andra och med stora djur.

Här finns även en aktiv ungdomssektion (16-25 år) och en ungdomskommitté (7-15 år) som arrangerar olika aktiviteter för alla åldrar och skapar gemenskap i stallet.

Många av våra medlemmar är engagerade i klubben och arbetar tillsammans med och under ledning av personal för att skapa en positiv miljö att trivas och utvecklas i – ung som gammal!

Vi arrangerar ridläger, dressyr- och hoppträningar, stallpyssel, glöggmys, clinics, kurser, föreläsningar, tävlingar och mycket mer för såväl lektionsryttare som för dig med egen häst.

Våra lokaler är funktionella och fräscha, städas dagligen, med god tillgång till toaletter och omklädningsrum med dusch, samt låsbara skåp (eget lås krävs). Vårt stall är modernt, vi har två ridhus, en stor paddock utomhus, fina hagar och en underbar strand att rida på när årstiden tillåter.

Vår gemensamma värdegrund innebär framförallt vänligt bemötande, att bli sedd och hälsad på, och därigenom främja en god, trygg och trevlig stämning.

Varmt välkomna till Stenungsunds ridklubb önskar hela personalen och styrelsen!

Publicerad: 2023-07-11

Senast uppdaterad: 2023-07-11