Vad vi behöver hjälp med

För att det ska bli en bra miljö för både våra hästar och våra elever så har vi några åtaganden och regler för våra uppstallade och lektionsryttare. Föreningen klarar sig inte utan visst ideellt arbete och därför har styrelsen, personal och medlemmar valt ut aktiviteter som alla kan bidra med. Det handlar om insatser som genererar intäkter och minskar underhållskostnader för klubben.

Följande punkter behöver vi hjälpas åt med:

• Vi agerar utifrån vår värdegrund.
  • Stå i cafeterian 1-2 gånger per termin. Medlemmarna får möjlighet att önska cafédag inför varje termin. När schemat väl är satt är det upp till varje medlem att själv hitta en ersättare att byta dag med om man får förhinder. Här kan du läsa mer om vad det innebär att ha hand om cafeterian.
  • Alla uppstallade/lektionsryttare deltar på minst en arbetsdag per år (ca 4 timmar). Dessa arbetsdagar fördelas enligt ett schema baserat på vilken veckodag du rider. I början av året får man information om vilka uppgifter man får. För de medlemmar som är under 16 år ser vi gärna att målsman följer med och deltar. Du kan se schemat och mer information för de olika arbetsdagarna här.
  • Alla uppstallade/lektionsryttare ansvarar för att köpa/sälja minst ett Idrottshäfte per termin. För er som rider flera lektioner i veckan, är uppstallad och rider lektion eller om ni är tre eller fler i samma familj som rider lektion gäller minst två häften per termin.
  • Delta på vår säkerhetskurs och signera säkerhetsavtalet.

Utöver punkterna ovan är vi väldigt glada om våra medlemmar hjälper oss att:

• Få in extra pengar till klubben genom att hjälpa till med de försäljningsaktiviteter vi genomför regelbundet, t.ex. försäljning av Newbody, Klädesholmens sill inför jul och andra produkter. Information om försäljningsaktiviteterna meddelas i våra olika kanaler!
  • Bidra med ideellt arbete vid städdagar, klubbtävlingar och andra evenemang som klubben anordnar. Alla kan inte allt men alla kan något! Kanske gillar du att baka? Är en hejare på att snickra och fixa? Det finns många arbetsuppgifter utöver ….
  • Hålla ögonen öppna efter sponsorer som vill sponsra vår verksamhet. Kontakta ridskolechef eller styrelsen om ni har kontakter eller förslag.
  • Hjälpa till att hitta frivilliga personer till olika uppdrag i t.ex. styrelse och kommittéer. Kontakta ridskolechef, styrelsen eller valberedning för mer information.

För att verksamheten skall fungera på bästa sätt gäller följande regler:

• Kom ca 30 minuter före din lektion. Då hinner du både förbereda dig själv och hästen före lektionen. Våra hästar behöver omtanke och omsorg och både före och efter lektionen tar du hand om hästen och dess utrustning utifrån din kunskapsnivå, våra stallvärdinnor hjälper gärna till om det är något du undrar över eller behöver hjälp med. Ibland går hästen lektionen före eller efter din lektion – passa gärna på att kika på den som rider innan och se hur hästens dagsform verkar vara.
  • Du som är förälder/medföljande vuxen till barn i nybörjargrupper måste vara med barnet på lektionerna. Du kommer få lära dig att leda hästen samt rutinerna runt lektionen. I början behöver hästen ledas under lektionerna och du som leder hästen måste då ha hjälm. Det går bra med t.ex. cykelhjälm och det finns även hjälmar att låna (finns i sadelkammaren). Du får gärna vara med barnet under teorilektionerna (som kan vara både teoretiska i teorisalen eller praktiska ute i stall/ridhus). Genom att delta på teorilektionerna får du möjlighet att stötta barnet och även själv få mer kunskap som kan vara bra att ha när du hjälper ditt barn i stallet och med hästen.
  • Vi har bara personal på plats i stallet för att hjälpa nybörjare och knattar - men alla kan behöva hjälp emellanåt så vi hjälps åt efter bästa förmåga. Våga fråga och erbjud din hjälp!
  • Välj bekväma kläder vid ridning. Ett krav är att du måste ha skor/kängor/stövel med klack – det är en säkerhetsfråga för att minska risken att fastna i stigbyglarna om olyckan är framme. Tänk på att alla i stallet (även den som inte ska rida) ska ha anpassad utrustning/klädsel t.ex. täckta skor. Barn under 130 cm skall alltid bära hjälm. I stallet går det bra att använda t.ex. cykelhjälm, vid ridning gäller godkänd, CE-märkt ridhjälm.
  • Lär er stallets regler så snart som möjligt. Du måste gå säkerhetsutbildningen under de första sex månaderna som medlem. Den är gratis! Gäller även för anläggningsryttare.

Publicerad: 2023-07-11

Senast uppdaterad: 2023-08-21