Ny i stallet

Välkommen till oss på Stenungsunds ridklubb

Här har vi samlat tips och råd som kan vara bra för dig som är ny elev eller förälder till ny elev på ridskolan, Har du ridit på annan ridskola tidigare känner du säkert igen många regler och rutiner, men det kan vara bar att känna till våra rutiner om något skiljer sig åt. Här kan du läsa om våra stallregler, de finns även uppsatta i stallet.

Vi är en ideell förening där medlemmarna hjälper till med olika uppgifter som t.ex. fixardagar, cafédagar eller att delta som funktionär vid tävlingar m.m. För mer information, läs gärna mer under sidorna om föreningen.

Vi har alltid stallvärdinnor i stallet när vi har lektioner för nybörjare. De har gula västar på sig och finns på plats för att kunna hjälpa till.

Viktigast av allt – om du känner dig osäker, våga fråga. Alla har vi varit nybörjare och det finns många som vill hjälpa till.

Säkerhet

Vid all ridning ska hjälm och ridstövlar eller skor med klack bäras. Långt hår ska vara uppsatt och tröja med huva är inte tillåten. Vid hoppning är ridväst obligatoriskt för ryttare under 18 år. Ridvästar och hjälmar finns att låna men vi kan inte garantera tillgång i alla storlekar.

Säkerheten är viktig för oss och för att undvika skador på både hästar och våra medlemmar har vi tagit fram säkerhetsregler och en obligatorisk säkerhetsutbildning som alla medlemmar behöver delta på. Säkerhetsutbildningar genomförs ett par gånger per termin och anmälningslistor för dessa tillfällen sätts upp på anslagstavlan samt på vår facebooksida.

Här Öppnas i nytt fönster. har vi samlat lite mer tips och information kring vad man behöver göra innan och efter sin ridlektion.

Senast uppdaterad: 2023-07-11