Hur funkar det i stallet?

Innan ridning:

När du kommer till anläggningen så finns det en lista som visar vilken häst varje elev skall rida. Kom gärna i god tid innan så du hinner pyssla om din häst lite extra om den står inne i stallet.

Hos oss står alla hästar i boxar. När vi handskas med hästarna och sköter om dem före och efter ridning ska de alltid vara uppbundna med grimma och grimskaft i boxen. Grimman hänger på en krok utanför boxen. Inne i sadelkammaren finns sadel, träns och ryktpåse med borstar m.m. Alla hästar har sin egen utrustning.

Borsta och sadla din häst i god tid innan lektionen börjar. Tränsa hästen ca fem minuter innan det är dags att gå ut till lektionen. Hästarna får inte stå lösa med utrustningen på sig.

Stallpersonalen informerar juniorgrupperna om när det är dags att gå ut till ridhusen, seniorgrupperna går själva dit ut. Oftast är det flera andra som också ska gå ut, vänta tills alla är klara så att ni kan gå ut tillsammans. Om din häst går lektionen före så tar du över hästen inne i manegen.

När du leder in hästen i ridhuset, håll till höger och följ spåret längs väggen innan det är dags att ställa upp på medellinjen. Förbered för uppsittning och invänta tills ridläraren meddelar att ni får sitta upp.

Efter ridning:

När lektionen är slut förbereder vi hästarna för att gå in i stallet genom att ta upp stigbyglarna och lägga tyglarna över huvudet. Invänta och se om någon elev kommer och ska ha din häst lektionen efter. Om ingen kommer, invänta att ridläraren meddelar att det är klart att ta in hästarna. Hen meddelar även i vilken ordning hästarna ska tas in.

När du kommer in i boxen tar du grimman från kroken och binder upp hästen med grimskaftet som finns i boxen. Tränsa av, sadla av och ta bort eventuella benskydd. Borsta hästen och kratsa sedan hovarna.

Till sist tas all ridutrustning in i sadelkammaren. Bettet rengörs noggrant under rinnande vatten. Sadel och träns hängs upp på avsedd plats.

Tveka inte på att be om hjälp och fråga när du känner dig osäker! I stallet hjälps vi alla åt!

Senast uppdaterad: 2023-07-11