Medryttare till lektionshäst

Vill du testa på hur det är att ha ”egen” häst? Vill du träna lite extra på det ridläraren sa på lektion samt rida ut en härlig tur? Då kan du nu bli medryttare på våra fina skolhästar!

Som medryttare får du testa på hur det är att ha en egen häst. Du ansvarar denna dag för att mocka, packa hö, sköta om och motionera ”din” häst.

Du binder dig för fyra söndagar åt gången där du väljer att sköta om ”din” häst på förmiddagen eller eftermiddagen. Under denna tid ska du hinna med alla åtaganden kring hästen. Förmiddagspasset är mellan kl 8-12 och eftermiddagspasset mellan 14.30-18.30. Är det många som önskar samma häst kommer ett kö system upprättas där det efter 4 gånger blir en ny ryttare.

För att bli medryttare krävs att du;
- Är medlem på Stenungsunds Ridklubb och rider ordinarie lektion minst en gång/vecka.
- Uppfyller kraven för minst nivå 3 eller i samråd med ridlärare. Under 18 år måste målsman/ansvarig vuxen närvara hela tiden.
- Deltar vid vår informations och säkerhetsutbildning vid uppstart.
- Åtar dig att ansvara för skötsel kring ”din” häst dessa fyra gånger. Kan du vid något tillfälle inte ta hand om hästen (exempelvis bortrest, sjuk) ansvarar du för att se till att det blir ordnat av någon annan, t.ex. en annan godkänd medryttare.

Pris: 1200 kr (för 4 gånger; 4/2, 11/2, 18/2, 25/2)

Förmiddagspass
Förmiddagspasset är mellan kl 8-12. Du rider i början av ditt pass och efter att din häst är utsläppt i hagen gör du dina stallsysslor.

Eftermiddagspass
Eftermiddagspasset är mellan kl 14.30-18.30. Hästarna tas in vid ca 15.30 och det ska då vara mockat i boxen samt att lunchen ska vara inlagd i boxen innan ”din” häst kommer in. Hästarna måste få möjlighet att äta minst 30 min innan du rider.

Vill du anmälda ditt intresse eller veta mer?
Skicka då ett mejl till ridskolechef Hanna på kansliet@stenungsundsridklubb.se och märk mejlet med ”Medryttare”.
Utvalda hästar kommer att ingå men du kan bifoga 2-3 hästönskemål.

Kontakt: ridskolechef Hanna på kansliet@stenungsundsridklubb.se

Publicerad: 2024-01-13