Sjöhagen

Stenungsunds ridklubb arrenderar Sjöhagen av Stenungsunds kommun sedan många år tillbaka. Här har vi våra hästar på sommarbete och har ridlektioner på stranden när väder och underlag tillåter det. I Sjöhagen finns det växter och djur med särskilda värden som ska skyddas och bevaras. Därför får man inte rida annat än på vägen från 1 november till 1 maj.

Länsstyrelsen har beslutat att skydda marken, stranden och djuren som lever på stranden och i vattenbrynet genom ett så kallat biotopskydd. Det innebär att det enbart är ridskolehästar och uppstallade som har möjlighet att rida i Sjöhagen. När vi inte har hästar i hagen går det dock bra att rida på vägen som går genom Sjöhagen.

Här kan ni läsa mer om Länsstyrelsens beslut om bildande av biotopskyddsområdet

Beslut om biotopskydd Pdf, 7 MB, öppnas i nytt fönster.

För dig som besöker Sjöhagen till fots eller med bil kan det vara bra att tänka på att man inte ska ge godis till våra hästar på bete, eftersom de då kan bli lite väl närgångna. Lämna inte heller vägen för att klappa dem. Våra hästar är inte rädda för bilar, vilket innebär att det kan vara så att ni behöver gå ut och schasa bort dem om de står på vägen när ni ska passera med bil. Tänk på att man inte får parkera bilen i hagen. Vid infarten till hagen finns en metallgrind innan man kommer fram till trådstaketet, denna sluss är till för att man ska kunna passera med bil och cykel utan att hästar tar sig ut.

En bild

Senast uppdaterad: 2023-09-08