Om Jordhammar

Stenungsunds ridklubb verkar sedan 1972 på Jordhammars egendom. Föreningen äger den nya anläggningen som invigdes 2013 och som är helt anpassad efter vår verksamhet.

I varmdelen finns konferensrum och cafeteria, omklädningsrum, personalrum, kontor och ungdomsrum. Stallet inrymmer sadelkammare, tvättstuga, torkrum, skötselplatser och 40 boxar varav 10 är för privata hästar. Anläggningen är handikappanpassad. För ridning finns tre ridbanor (ridhus 20 x 40 m, 20x60 m samt paddock 40x80 m) med tillhörande hinderpark för träning och tävling.

Stenungsunds ridklubb använder också den idylliska Sjöhagen där hästarna går under sommarhalvåret. Den fina långgrunda sandstranden gör det även möjligt att rida på stranden och i vattnet.

Jordhammar ligger 5 km från centrala Stenungsund och det finns bra kommunikationer med buss och cykelväg. Som nära grannar har vi Jordhammars Herrgård, Distriktsveterinärerna Stenungsund Lilla Edet, privatanläggningen Stall Holmegård, Jordhammars växtkraft och Råön med badplats.

Byggnaderna var från början en del av Jordhammars Herrgård men användes som lantbruksskola. Delar av ladugården brann ner men byggdes upp igen för att kunna användas av ridskolan. Sjöhagen är naturskyddad och i hagen finns gravfält som består av högar och stenar och är troligen från folkvandringstid – vikingatid (500 – 1050 e.kr)

Publicerad: 2023-07-11

Senast uppdaterad: 2023-07-02